CRO liste til at øge din konverteringsrate.

Mikkel Faartoft

Mikkel Faartoft

Webudvikler og teknisk ansvarlig | Difento
konverteringsoptimering cro liste

Indholdsfortegnelse

Intro

Konverteringsraten er en af de vigtigste faktorer for en webshop. Hvis du kan forbedre din konverteringsrate, vil du se en betydelig stigning i salget. I denne guide vil vi diskutere 103 måder at forbedre din konverteringsrate på. Nogle af disse metoder er enkle, og nogle er mere komplekse, men de kan alle hjælpe dig med at øge din konverteringsrate og øge dit salg.

Denne guide vil komme med nogle forslag over, hvordan du kan forbedre din konverteringsrate på din webshop. Hvis du bruger denne CRO-retningslinje med 103 punkter, kan du være med til at forbedre din webshops konverteringsrater. Ved at følge de trin, der er beskrevet i dette dokument, kan du foretage ændringer på dit websted, som vil tilskynde flere kunder til at gennemføre et køb. Husk på, at der ikke findes en løsning, der passer til alle, så det kan være nødvendigt at eksperimentere med forskellige teknikker for at finde ud af, hvad der fungerer bedst for din webshop. Dette skal blot ses som en guide med nogle generelle overslag over, hvad du aktivt kan gøre for at arbejde med din CRO.

cro konverteringsoptimering

Denne liste er inddelt således:
🔧Generelt på din webshop. 
❗Generelle best practices. (9 punkter) 
📲Navigation og menu. (8 punkter) 
📲Footer. (7 punkter) 
🔒Trust og sikkerhed. (7 punkter) 
✅Knapper. (4 punkter) 
🔍Søg. (6 punkter) 
📦USP’er. (6 punkter) 
🏠Forside. (9 punkter) 
👟Produktside. (13 punkter) 
🛒Kurv side. (8 punkter) 
💳Checkout. (8 punkter) 
👍Ordre modtaget side. (4 punkter) 
🪛Teknisk. 
📊Analytics og software. (4 punkter) 
⏱️Hastighed. (5 punkter) 
📱Mobil. (5 punkter) 
💡Opsamling. (5 punkter)

three person pointing the silver laptop computer

🔧Generelt på din webshop

De optimeringer af hele webstedet, der er beskrevet i dette afsnit, er vigtige for ethvert webshop. De hjælper med at skabe en smidig og effektiv brugeroplevelse, hvilket kan føre til højere konverteringer. Især dropdown-menuer, navigationsrækkefølge, links og tekster samt visuelle signaler kan være yderst nyttige til at lede brugerne gennem købsprocessen. Derudover bør værditilbuddet være tydeligt på alle sider og modaler. Endelig kan livechat give en uvurderlig støtte til køberne i løbet af købsprocessen.

❗Generelle best practices. (9 punkter)

  • Alt det, der skal være klikbart er klikbart
    Der er ingen knapper eller links, som ikke kan trykkes på eller fører det forkerte sted hen.
    Ikke påbegyndt.
  • Chat system / mulighed for at komme i kontakt med jer
    Skjul ikke noget. Virk transparent og vær sikker på, at man kan komme i kontakt med jer.
  • Gør det tydeligt, hvad du sælger
    Førstehåndsindtryk er alt. Vær præcis og tydelig i dit budskab. Pas på med ikke at “komme til” at gemme det væk bag noget fancy formulering eller design, som dine brugere ikke forstår.
  • Alle sider har en CTA
    Alle sider har en tydelig CTA selv sider, som 404. På den måde er du sikker på at din bruger ikke ender i en situation, hvor de ikke ved hvilken action de kan udføre.
  • Du har gennemlæst alt tekst på din side og kan stå inde for, hvad der står
    Førstehåndsindtryk igen. Vær sikker på at der ikke står noget sludder eller værre endnu det klasiske fill-in-text som “Lorem ipsum dolor sit amit” det virker ufærdigt og ser ikke professionelt ud.
  • Bed kun om nødvendige informationer fra dine besøgende
    Har du Fx en sign-up formular eller lign. Så bed ikke om alle mulige informationer, som du reelt ikke skal bruge til noget – eller som måske kun er nice to have men ikke need to have. Des flere informationer en bruger skal afgive fra sig selv desto mindre sandsynligt er det, at de ikke afgiver noget.
  • Passer dine landingssider til dine Ads og Meta titles?
    Dobbelttjek at det, som folk trykker på i Googles resultater (SERP’en) stemmer overens med det de så rent faktisk præsenteres for efterfølgende.
  • Brug whitespace til at hjælpe brugerens øje på vej
    Whitespace er en vigtig del af designet, fordi det kan bruges til at hjælpe med at lede brugerens øje rundt på siden. Det kan også bruges til at hjælpe med at kontrollere mængden af information, der vises på en side på én gang.
  • Rød tråd og kontinuitet i designet
    Det er vigtigt, at et websted har en klar visuel identitet for at skabe en ensartet og mindeværdig oplevelse for brugerne. Et veldesignet websted vil også bidrage til at øge konverteringsraten, da brugerne vil være mere tilbøjelige til at foretage sig noget, hvis webstedet er let at navigere og visuelt tiltalende.

Hent den fulde liste her.

103 konkrete punkter

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

📲Navigation og menu

  • Sticky navbar
    En sticky navbar er en navigation, som følger med dig når du scroller ned af et site. Dette er vigtigt for at sikre at dine besøgende hele tiden har mulighed for at tilgå andre kategorier mm.
  • Feedback, vis hvor dine besøgende befinder sig på sitet
    Underlines el. lign er en god indikator til at vise, hvor brugeren befinder sig på din webshop. Dette er med til at øge brugervenligheden.
  • Ingen inklusion af ligegyldige undersider (cookie politik, handelsbetingelser mm.)
    Less is more. Lad være med at indkludere unødvendige undersider, som persondatapolitik og handelsbetingelser i navbaren. Dette tager fokus og unødig plads fra andre vigtigere ting.
  • Menupunkter er sorteret efter meningsfuld rækkefølge❗
    Hav de vigtigste menupunkter først! Vi læser fra venstre til højre, så ofte når vi arbejder med konvertering og webshops, ønsker vi ikke at have en “om os” side som et af de første elementer.
  • Dropdown istedet for mange menu punkter – ved store shops mega dropdown
    Hav ikke for mange menupunkter til at tage opmærksomheden fra de vigtigste. Gør brug af dropdowns til dine produktkategorier mm. Til store webshops gerne pak det ind i en “mega dropdown”.
  • Tilgængelig søgefunktion
    Hav gerne en søgefunktion. Potentielle kunder får mulighed for hurtigt at søge det de leder efter. Indkluder gerne her søgning på SKU (varenummer), kategori og varetitel.
  • Sørg for at kurven hele tiden er tilgængelig / synlig
    Ved at gøre kurven synlig hele tiden, mister dine besøgende aldrig mulighed for at holde øje med om det, de har tilføjet til kurven rent faktisk er blevet tilføjet. Herudover har de hele tiden mulighed for at gå direkte til kurven eller checkout.
  • Hav de rigtige elementer med i headeren
    Giver det mening for dig, så hav gerne en CTA i headeren – gerne helt ude til højre. Det er best practice. Herudover gerne elementer som SoMe ikoner mm. (hvis det giver mening for dig at promovere).

cro footer

📲Footer

  • Hav tilgængelige betalingsikoner nede i footeren
    Informer tydeligt, hvilke betalingsmuligheder dine besøgende har. Det er standard at have indkluderet i footeren.
  • Quick links til udvalgte produkter
    Footeren er det sidste de ser på siden, det er altså det sidste element. Når de er scrollet helt til bunden, hvorfor så ikke give dem mulighed for at klikke sig videre til et af dine mest promoverede produkter?
  • Site map til kategorier
    Hav links / menu til dine produktkategorier som fx fra din dropdown i den primære navbar.
  • Link til handelsbetingelser
    Husk at indkluder et link til dine handelsbetingelser. Og læg det her i footeren, for det er ikke én af de vigtigste undersider for hovedparten af dine besøgende, hvorfor den heller ikke skal tage for meget opmærksomhed i footeren.
  • Link til cookie og persondatapolitik
    Meget lig ovenstående, skal du huske at indkludere link til cookie og persondatapolitik.
  • Sign up form til nyhedsbrev
    Giv dine besøgende mulighed for at skrive sig op til dit nyhedsbrev inden at de forlader din shop. Nudge dem gerne med en evt. discount. 
  • SoMe ikoner
    Footeren er et godt sted at tilføje dine SoMe ikoner og er med til at se troværdigt ud.

Hent den fulde liste her.

103 konkrete punkter

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.
Tak fordi du læste med 🙌

Tak for at du kiggede forbi. Hvis du har spørgsmål, er du mere end velkommen til at henvende dig.

Læs også

Formular udfyldt!

Navn

Hvem skal kaffen laves til?☕

Hvad skal der i kaffen?☕

Hvordan kontakter vi dig?