Responsive hjemmeside

En responsive hjemmeside eller et responsivt design sørger for at hjemmesiden automatisk tilpasser sig enheden. 94% af danskere er på internettet dagligt. Ni ud af ti foretrækker af surfe på nettet med sin smartphone.

Mobilen er den foretrukne enhed til internetadgang

94% af danskere er online hver dag. Ni ud af ti anvender mobilen til at surfe på internetten, og det device flest danskere bruger.

Kilde: dst.dk

En responsive hjemmeside

Som vi alle ved, er det at kunne tilpasse ofte essentielt i bestræbelserne på at give det gode indtryk.

Det er ikke nok bare at udfylde de rammer, man er i, det er også vigtigt at tænke over hvordan, man udfylder rammerne.

Sådan er det også med webdesign. Når der produceres hjemmesider, er det altid med enheder i tankerne. Stationær computer, bærbar computer, tabet eller mobiltelefon. Alle med forskellige skærmstørrelser og forskellige brugerflader.

Måske har du prøvet det. Fra mobiltelefonen at besøge en hjemmeside, der ikke er responsive. Du kan ikke læse teksten, og billederne er svære at tyde. Derfor er det nødvendigt at bruge to fingre til at forstørre skærmbilledet og så forsvinder dele af indholdet ud af skærmbilledet. Skubbe, trække, scrolle… nej, man forlader hellere siden og finder en anden, der er venligere mod de mobilt besøgende.

Hvorfor skal man købe en responsiv hjemmeside?

Det skal man fordi, at der ingen gode grunde findes til ikke at købe en responsiv hjemmeside. Hvis du allerede har en hjemmeside, bør du sikre dig, at den er responsiv. Hvis ikke den er, så bør du få den re-designet.

Det er nemlig vigtigt for dine besøgendes oplevelser med din side, at den er mobilvenlig, som det allerførste.

Det er efterhånden en rigtig stor procentdel af webtrafikken, der foregår fra mobile enheder.

Alt fra at kontakte blikkenslageren, henover at finde aftenens menu til at planlægge ferier m.m., finder sted undervejs, eller på anden måde væk fra hjemmet – og altså fra en mobiltelefon eller lignende.

Ikke kun brugerne, men også søgemaskinerne belønner i dag de mobilvenlige hjemmesider. Det gør de ved at give dem højere placeringer end de sider, der ikke er mobilvenlige – eller responsive!

responsive hjemmeside

Design af responsiv hjemmeside

Et responsivt design sørger for at hjemmesiden automatisk tilpasser sig den enhed, man bruger til sit webbesøg. Både tekst og billeder skaleres automatisk, så det både passer til hinanden og til den benyttede skærmtype.

Et lille stykke kode i programmeringen sikrer, at hjemmesiden automatisk registrerer hvilken type enhed, der benyttes – og kun det! Koden registrerer ikke andet og har ingen betydning for indholdet.

Tidligere var mobilvenlige hjemmesider et design for sig. Dermed var man nødt til at have to udgaver af den samme side liggende. At udgiveren har to udgaver liggende, kan man stadig støde på ved at kigge på hjemmesidens URL, der også er forskellig fra hinanden. mobil.bold.dk er et eksempel.

Dette betyder dobbelt arbejde, for udgiveren, både med opdateringer og vedligeholdelse. I dag kan du således nøjes med at have en enkelt udgave. Dermed både sikrer du gode brugeroplevelser foruden at undgå det besværlige og tidskrævende dobbelt arbejde.

Køb responsive hjemmeside

Vi kan lige starte med at opsummere fordelene ved, at ens hjemmeside er produceret i et responsivt design:

Større brugervenlighed
Højere placeringer hos søgemaskinerne såsom Google m.fl.
Mindre arbejde
Bedre økonomi

Ved enten at købe en ny responsiv hjemmeside, eller få re-designet den gamle, sikrer du altså både gladere besøgende og bedre muligheder for at blive fundet af de søgende.

Det kan altså ikke betale sig at lade være med at tænke i responsive løsninger, hvis du har, eller overvejer at få en, hjemmeside!

Hos Difento kan vi naturligvis hjælpe dig med at skabe en responsiv hjemmeside, som er designet til automatisk at registrere hvilken type enheder, brugeren benytter.

Projekter vi er stolte af

View More

Nyhedsbrev

Tilmeld dig her vores nyhedsbrev